Development of transport structures in the South Caucasus through formation of international transport corridors.

Authors

  • G.A. Nazaryan Армянский государственный экономический университет
  • A.A. Pakhlyan Армянский государственный экономический университет

Keywords:

international transport corridors (ITC), Transport Corridor Europe - Caucasus - Asia (TRACECA), South Caucasus, Corridor “NorthSouth”

Abstract

In the context of globalization considerable importance is attached to the transport infrastructure, which is often seen as a pledge for national economic competitiveness. Insufficient and poor quality of transport infrastructure constrains the economic activity and significantly reduces the quality of life. While investment in infrastructure services can promote the growth, reducing operating costs and encouraging cross-border trade flows. The active participation of a wide range of countries in the formation of international transport corridors has become one of the priorities in the field of domestic transport in recent years. Availability of transport corridors is of vital importance especially for the landlocked countries. Geographical difficulties related to the lack of direct access to maritime trade, invariably affect the economic performance of the landlocked countries. This circumstance necessarily affects export competitiveness of these countries.

Author Biographies

G.A. Nazaryan, Армянский государственный экономический университет

к.э.н., доцент, заведующий кафедрой “Международные экономические отношения”

A.A. Pakhlyan, Армянский государственный экономический университет

к.э.н., главный специалист отдела обеспечения качества, ассистент кафедры “Международные экономические отношения”

References

Кондратьев В.Б. Транспорт как фактор глобальной конкурентоспособности - материалы круглого стола «Транспорт и экономический рост», состоявшегося 16.06.2004 в рамках 8-го Петербургского международного экономического форума http://www.eatc.ru/rus/doc.id_5561.book_51.php

См. http://www.worldbank.org. а также Blume AM et al., (1995). The contribution of railway projects to poverty alleviation: The case of Tanzania, Frankfurt: KfW

Генеральная Ассамблея ООН, Доклад Генерального секретаря “Осуществление Алматинской программы действий: удовлетворение особых потребностей развивающихся стран, не имеющих выхода к морю, в новых глобальных рамках для сотрудничества в области транзитных перевозок между не имеющими выхода к морю развивающимися странами и развивающимися странами транзита”, A/64/150, 7 августа, 2009, ст. 8-9.

United Nations ESCAP, Enhancing Regional Cooperation in Infrastructure Development Including That Related to Disaster Management, New York 2006, p. 25.

http://www.traceca-org.org/ru/traseka/

Published

2013-08-10

Issue

Section

Articles