Modern forms of social responsibility in companies.

Authors

  • N. Marushchak Інститут міжнародних відносин Київського національного університету імені Тараса Шевченка

Keywords:

corporate social responsibility, social reporting, philanthropy, sponsorship, social marketing, volonteers

Abstract

The article discovers the concept of corporate social responsibility. In addition suggests the most prominent forms of realization of foremost principles of social responsibility and social disclosure. Urgency of the topic due to the fact that the activities of today's businesses and large corporations differs not only more features and benefits, but also a number of additional obligations to society. Today, the business sector has opportunities to choose their own ways of interacting with the public and communities, taking into account both their capabilities and needs and demands of society. Companies are able to determine and provide the time and resources to address the social problems, which combination would be most effective for both parties. All in all, allocate the following forms of CSR as philanthropy, social marketing, volunteering, sponsorship, social entrepreneurship and social investment. The author points out the experience on effective implementation of social programs both in national and foreign companies. Studies show social responsibility, that the concept of SWR gradually ceases fundamental imperative of not only large multinational corporations.

Author Biography

N. Marushchak, Інститут міжнародних відносин Київського національного університету імені Тараса Шевченка

аспірант кафедри Міжнародного бізнесу

References

KMPG International Survey of Corporate Social Responsibility Reporting, 2011 [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://www.kpmg.com/GR/en/IssuesAndInsights/ArticlesPublications/Sustainability/Documents/ss-KPMG-International-Survey-of-CR-Reporting- 2011-Nov-2011-web.pdf.

Reich Simon. When firms behave “responsibly”, are the roots national or global? In: International Social Science Journal. Vol. LVII, No 3 (185), 2005. Pp. 509-528.

Дрожджа Ю. Знак Н. Степина А.Хайтина В. Корпоративная социальная ответственность: от европейского эталона к белорусским реалиям : аналитические материалы. – 2012. – 112 c.

Закон України «Про недержавне пенсійне забезпечення» від 09.07.2003 р. №1057-ІV [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1057-15/page

Корпоративная социальная ответственность: новая философия бизнеса. Учебное пособие. – М.: Внешэкономбанк. – 2011. – 56 с.

Нефінансова звітність: інструмент соціально відповідального бізнесу / В. Воробей, І. Журовська. – К.: ФОП Костюченко О.М. – 2010. – 80 с.

Савин Е.И. Корпоративная социальная ответственность в контексте реализации концепции устойчивого развития / Е.И. Савин // Вопросы экономики и права. – 2011. – №.6 – С. 185-189.

Туркин С. Как выгодно быть добрым: Сделайте свой бизнес социально ответственным / Сергей Туркин. – М.: Альпина Бизнес Букс, 2007.–381 с.

Інтернет-сторінка «АрселорМіттал Кривий Ріг». – Режим доступу: http://www.arcelormittal.com.ua/images/pdf/RUS_PRINT.pdf.

Інтернет-сторінка компанії «Бритіш Американ Тобакко Україна» . – Режим доступу: http://www.bat.ua/group .

Інтернет-сторінка компанії FOREX. – Режим доступу: http://www.fxclub.org/charity/.

Інтернет-сторінка центру КСВ CSRwire. - Режим доступу: http://www. csrwire.com.

Інтернет-сторінка центру розвитку корпоративної соціальної відповідальності в Україні - http://www.csrinfo.org.ua.

Інтернет-сторінка Центру розвитку КСВ. – Режим доступу: http://www.csrukraine.org/interes/mijnarodniy_standar_social_vidpov.html

Published

2013-08-10

Issue

Section

Articles