Corporate Social Responsibility in Ukraine: status, obstacles and opportunities for development
Keywords:
social responsibility, business, sociological surveys, values, morality, tax breaks, tax pressure, incentives, partnershipsAbstract
In the article is proved the urgent need for the formation of corporate social responsibility in Ukraine. Based on the results of two targeted sociological research on CSR issues and social responsibility of individuals, society, business, government there was assessed progress, problems, obstacles to the establishment of social responsibility and defined the possibilities of development. The sociological survey of businesses was conducted in 2010 by the Centre for CSR within the project "Development of a national agenda for corporate social responsibility". Also the results of the expert survey researchers, educators and experts on issues of social responsibility (2013) was conducted by the Institute Industrial Economics of NAS of Ukraine. The Main Problems and barriers of CSR were defined. There were given proof of priorities formation CSR. There were identified opportunities for its development through the development and adoption of the National Strategy for CSR, promotion of CSR through the benefits, giving for socially responsible companies to government contracts and investments, including in the training programs of higher education institutions of disciplines of corporate social responsibility , adaptation to the conditions of Ukraine the best international SCR practices, the cultivation of spiritual and moral values of the individual, society, business, development of public-private partnership with the problems of development and social responsibility in Ukraine.References
Корнильев К. Г. Предприятие будущего: результаты глобального исследования компании IBM / Г. К. Корнильев // Российский журнал менеджмента. – 2009. – Т. 7, №1. - С. 149-178.
Бегма Ю.К. Якісне дослідження методів впровадження соціальної відповідальності бізнесу в Україні [Текст] / Ю.К. Бегма, О.Ю. Вінніков, О.І. Редько. – Київ. – 2006. – 129 с.
Воробей В. «Соціальна відповідальність бізнесу. Українські реалії та перспективи» Інформаційно-аналітичний матеріал / В. Воробей, І. Журовська / [Електронний ресурс]: Режим доступу: pfi.org.ua›index.php?option=com
Зінченко А.Г. Корпоративна соціальна відповідальність 2005-2010: стан та перспективи розвитку [Текст] / А.Г. Зінченко, Саприкіна М. А. – К.: Вид-во «Фарбований лист», 2010. – 56 с.
Калита П. Я. Фактори формування соціальної відповідальності бізнесу. Суспільне стимулювання підприємств до вдосконалення / П. Я. Калита / [Електронний ресурс] – Режим доступу:http://www.corporate-citizen.org.ua/pub_2.htm
Полякова О.М. Особливості формування і розвитку соціальної відповідальності підприємств в Україні / О.М. Полякова, П.Ю. Кас // Вісник економіки транспорту і промисловості. – 2010. – Вип. 32. – С. 284 – 289.
Мельник С. В. Шляхи стимулювання соціальної відповідальності вітчизняного бізнесу / С.В.Мельник, Т.А. Тресвятська, Л.В. Будьонна / [Електроний ресурс] – Режим доступу: http://www. lir.cci.lg.ua; lir.ukrpost.net.
Яницький П.С. Фактори формування соціальної відповідальності бізнесу / П.С. Яницький, М.В. Фурса [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.corporate-citizen.org.ua/publications.htm – Назва з домашньої сторінки Інтернету.